In de pers

Sint-Truiden stelt toeristisch seizoen voor: escaperoom in kerk, begijnhof in de bloemetjes en meer beleving rond streekproducten

16.02.2023

Een pop-up escaperoom in de Minderbroederskerk en een begijnhof dat in de bloemetjes wordt gezet voor het 25-jarig bestaan als Unesco Werelderfgoed. Het zijn maar enkele voorbeelden van activiteiten waarbij Sint-Truiden wil laten zien dat er veel meer te beleven valt in de stad, dan de klassieke bloesemactiviteiten in het voorjaar.

“De bloesems zijn een belangrijke vaste waarde in onze streek en de meeste toeristen kennen Sint-Truiden ook van de bloesems”, zegt schepen Nina Kvikvinia (N-VA). “Toch willen we tijdens het nieuwe toeristische seizoen bewijzen dat er hier veel meer te beleven valt. In de zomer zal je in de Minderbroederskerk kunnen ontsnappen uit een pop-up escaperoom. Er zullen ook heel wat activiteiten plaatsvinden rond de 25-jarige erkenning als Unesco Werelderfgoed van ons begijnhof. Maar je kan het leven in Sint-Truiden ook beter leren kennen vanuit een slow cabin midden in de natuur.”

Streekproducten in de kijker

“Naast al deze doe-activiteiten willen we bezoekers ook dichter bij de producenten van onze streekproducten brengen”, gaat Kvikvinia verder. “Zonder deze mensen zou onze streek niet zo bekend zijn. Zij zijn onze ambassadeurs en daarom willen we hen extra in de kijker zetten door hen een label te geven met daarop ‘Ambassadeur van Visit Sint-Truiden.’ Hopelijk vinden toeristen met deze labels makkelijker hun weg naar de bedrijven die de culinaire beleving in onze streek verzekeren.”

Isaline Nijskens en Peter Nijskens van wijndomein Gloire de Duras.

 

Het wijndomein Gloire de Duras is zo’n bedrijf. Ze kregen van de stad ook een erkenning als ambassadeur. “Ik zag het niet aankomen. Het is altijd leuk als je erkenning krijgt en gerespecteerd wordt door de toeristische dienst”, zegt eigenaar Peter Nijskens. “Het is een heel goede wisselwerking. Zij helpen ons, en wij promoten hen ook. Ik ben enorm tevreden. Er zijn in Sint-Truiden drie wijndomeinen. Daar is er van concurrentie geen sprake. Zeker tijdens de bloesemperiode organiseert iedereen wel iets. Al zorgen we er wel voor dat als de ene iets organiseert, dat de rest dan niets doet. Zo stemmen we onze rondleidingen af op elkaar.”

 

Instagram

NOG MEER
PLUKVERS NIEUWS?

Heb je onze Instagram pagina al gevonden?
Volg ons en blijf steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes.
Klik hier!