In de pers

Van fruitboer naar wijndomein in Haspengouw

02.07.2019

Van appels en peren naar druiven. Het lijkt een kleine stap, maar voor Peter Nijskens uit Sint-Truiden was het een weloverwogen alternatief om zijn familiebedrijf een nieuwe toekomst te geven. “De keuze voor een nieuw verhaal bekent niet meer of niet minder dan een nieuwe wending van ons bedrijf”, vertelt Peter Nijskens.

Vandaag is Peter Nijskens de fiere eigenaar van Gloire de Duras in Sint-Truiden. Een prachtig wijndomein in de schaduw van het Kasteel van Duras. “In 2015 heb ik de knoop doorgehakt om me te focussen op het verbouwen van wijndruiven, en me niet louter te richten op het telen van appels en peren. Waarom? Het was een harde keuze: of blijven ploeteren in de door een crisis geteisterde fruitwereld, of nieuwe markten aanboren. Ik heb héél bewust voor de tweede optie gekozen”, legt Peter uit. “We hebben het roer omgegooid door de crisis in de fruitsector, die vooral een politieke oorzaak heeft. Zo is er de boycot uit Rusland, waardoor een belangrijke exportmarkt wegvalt voor onze peren en appels. Daarnaast is de concurrentie uit het zwaar gesubsidieerde Polen moordend.”

Wijnwereld

Als ondernemer moet je jezelf kunnen heruitvinden. Dat is net wat Peter Nijskens heeft gedaan. “Niet bij de pakken blijven zitten, maar een nieuw verhaal schrijven. Met de kennis die ik uit de fruitsector had, heb ik me ondergedompeld in de wijnwereld. Daarnaast heb ik een specialist onder de arm genomen, een oenoloog. Zonder hem zou het niet gaan. De wijnbouw is an sich geen probleem. Met de ervaring uit de fruitsector, kom je al een heel eind. Maar het maken van wijn is echt specialistenwerk”, zegt Peter. “Het begint aardig te lukken. De volgende jaren voorzien we zelfs om meer dan 25 000 fessen te bottelen. Bovendien hebben we al prijzen gewonnen met onze wijnen. We hebben net op tijd voor dit nieuw verhaal gekozen. Het moment is er. De Belgische wijnen staan volop in de belangstelling.”

Verliefd op druiven

“Of het een moeilijke beslissing was? Absoluut niet. Ik geef toe dat het meer werk is, maar de voldoening is zo veel keer groter. Ik kan zelfs spreken van een soort verliefdheid”, zegt Peter. Intussen is het verhaal van Gloire de Duras een echt familieverhaal geworden. “Het hele gezin heeft intussen de wijnmicrobe te pakken. Mijn drie kinderen en vrouw houden zich vooral bezig met de verkoop, communicatie, digitale marketing en zorgen er ook voor dat we 100% in orde zijn met alles wat met administratie te maken heeft. Daarnaast doen we ook beroep op één vaste medewerker en op seizoensarbeiders”, zegt Peter.

Wijnweekend

Peter Nijskens kiest er bewust voor om zich met zijn wijnen te richten op particulieren, bedrijven en de horeca. “Daarnaast organiseren we ook events om mensen in contact te brengen met onze wijnen. Zo organiseren we een wijnweekend op 20 en 21 juli, waarbij wijnliefhebbers een bezoek kunnen brengen aan onze clos in het Kasteel van Duras. Daar hebben we onze Riesling aangeplant. Een ideaal moment om echte Haspengouwse wijn te proeven.”

www.gloirededuras.be

 

Bron: UNIZO Limburg – juni 2019

Instagram

NOG MEER
PLUKVERS NIEUWS?

Heb je onze Instagram pagina al gevonden?
Volg ons en blijf steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes.
Klik hier!